Svečano euharistijsko slavlje kojim je proslavljen blagdan bl. Alojzija Stepinca predvodio je u utorak 10. veljače dubrovački biskup mons. Mate Uzinić u dubrovačkoj katedrali, a na kraju slavlja su vjernicima dane na čašćenje moći bl. Alojzija u novom relikvijaru.
Biskup je u propovijedi potaknuo na molitvu za što skorije proglašenjem svetim blaženog Stepinca, kazavši da slavlje blagdana blaženih mučenika i svetaca nikad nije samom sebi svrha nego je „uvijek zbog nas koji slavimo kako bismo u svecu ili blaženiku kojeg slavimo pronašli zagovornika, ali i otkrili onoga koji nam je svojim životom i mučeništvom poslao određenu poruku, a tako je i s bl. Alojzijem Stepincem.“
Povijest pokazala da je pravednik
Osvrćući se na starozavjetni ulomak o pravednicima kao onima za koje se čini da nemaju uspjeha u ovozemaljskoj stvarnosti, a zapravo su pravi dobitnici, pronašao je i bl. Alojzija Stepinca u toj slici, kazavši da je povijest to potvrdila onog dana kad ga je Crkva uvrstila među svoje blaženike.
Naglasio je da novozavjetni ulomak iz Druge poslanice Korinćanima pokazuje da se pravednikova utjeha ne iscrpljuje samo u Božjoj utjesi, nego dobiva i drugu dimenziju, a to je da „drugima oko nas, našoj braći i sestrama, onima kojima, podnoseći patnju osnaženi Božjom utjehom, možemo donositi i donosimo utjehu kojom smo sami utješeni. Ovo je bila veoma važna dimenzija bl. Alojzija, koji je svojim dostojanstvenim držanjem, uvijek jasan i dosljedan, kako u predratno vrijeme, tako i u vrijeme nacizma i fašizma, a onda i komunizma, prije procesa i na procesu, na robiji i u zatočeništvu, ljudima svog vremena, ali zatim i svih olovnih godina komunističkog razdoblja kad je njegov grob postao mjestom hodočašća, vjernicima davao snagu da se i sami, vjerni Bogu i Crkvi, dostojanstvo podnose one patnje koje je i on sam podnosio.“
Problem nisu drugi
Istaknuo je da je vrijeme u kojem je Bog bl. Alojziju povjerio poslanje bilo obilježeno trima zločinačkim totalitarizama koji su poharali Europu i svijet, a u kojima je trebao upravo jedan pastir njegovog profila, koji će znati reći pravu riječ, činiti prava djela i koji se, pred zlom s koje god strane ono dolazilo, neće pokolebati nego će nastaviti do kraja hrabro, po cijenu vlastitog života, svjedočiti vjernost Bogu i Katoličkoj Crkvi. No, istaknuo je i da je bl. Alojzije Stepinac, i danas suvremen: „On nam prije svega poručuje da smo i mi na svoj način izabrani i poslani, ali i da je to naše poslanje, poslanje u naš, a ne njegov svijet i vrijeme.“ To, prema biskupu, znači da naš odnos prema pluralnom društvu nije i ne može biti identičan onom odnosu koji je bl. Alojzije imao prema totalitarnim sustavima svog vremena. Naglasio je da bi bl. Alojzije i danas, uz svijest da postoje i danas neprijatelji Crkve izvana, kojima bi se opro svojim autentičnim kršćanskim životom, bio još više svjestan i toga da oni nisu krivci za naše probleme, nego da smo za mnoge probleme koji se događaju Crkvi, krivi mi sami, a krivi smo jer nam je vjera bila slaba i mlaka, te je biskup Uzinić kazao: „Mi ćemo danas lako uprijeti prstom u sekularizam, pa i sekularizaciju, kao na neprijatelje vjere, lako ćemo optužiti diktatura relativizma za moralnu dekadenciju našeg društva i vremena, a trebali bismo zajedno s bl. Alojzijem još više trebali priznati da naš glavni problem nije ništa od toga. Totalitarizmi dođu, naprave ono što naprave i prođu. I povijest najbolje ocijeni njihov rad. Naš glavni problem je to što smo im se mi kršćani prilagodili, što mi nismo živjeli i ne živimo logiku pravednika, onog koji utješen Božjom utjehom tješi druge, onog koji, poput Isusa, bl. Alojzija i brojnih drugih, živi logikom pšeničnog zrna.“
Predstavljanje novog relikvijara
Katedralni župnik dr. don Stanko Lasić predstavio je novi relikvijar u kojem se čuvaju moći bl. Alojzija Stepinca. Novi relikvijar prvi put je vjernicima na čašćenje dan u ovogodišnjoj procesiji za blagdan sv. Vlaha, a autor relikvijara je Tomislav Kršnjavi. Na horizontali križa prikazi su Isusove osude pred Pilatom te Isusova bičevanja, kao što je i bl. Alojzije bio nepravedno osuđen i mučen uzništvom. Između ta dva prizora ispisan je Isusov poziv iz Matejeva evanđelja ‘Ljubite neprijatelje, molite za one koji vas progone. U temelju vertikale križa prikaz je Isusa u molitvi u Getsemanskom vrtu, gdje moli Oca da ga mimoiđe čaša muke, no neka bude ne njegova već Očeva volja. Nad tim je prizorom je stoga ispisano – Fiat voluntas Tua, riječ s kojima je Stepinac odlazio k nebeskom Ocu. Na samom vrhu prizor je Golgote na kojoj uz dva razbojnika Isus umire na križu probodena srca kopljem rimskog vojnika. Dovršena Isusova muka tri je dana potom iznijela Uskrsnuće, a muka bl. Alojzija njegovo blaženstvo u Gospodinu. U središte križa smještena je sama relikvija u crveno staklo, a na pozadini Stepinčev biskupski grb te njegovo biskupsko geslo – In Te Domine Speravi.
Šime Zupčić