U subotu, 22. rujna zatvorena je izložba o restauratorskim radovima na dvije oltarne slike koja se u crkvi Domino mogla razgledavati od ponedjeljka, 17. rujna. Čitav je tjedan tako dubrovačkoj javnosti bio predstavljen restauratorski zahvat na oltarnoj slici „Slava Svih svetih“ koja se nalazi na glavnome oltaru crkve Domino (Svi sveti). Istom je prilikom javnosti bio ponovno predstavljen restauratorski zahvat i na slici „Krunidba Bogorodice“ koja se nalazi na bočnome oltaru crkve Gospe od Karmena u Karmenu (slika je do završetka obnove te crkve privremeno smještena u Biskupskoj palači.)
Obje je ove oltarne slike naslikao poznati napuljski slikar Andrea Vaccaro (1604.-1670.) i one predstavljaju vrlo vrijedan dio slikarske baštine barokne epohe ne samo u Dubrovniku, već i šire. Događaj je organizirao Hrvatski restauratorski zavod u suradnji s Vijećem za kulturu i znanost Dubrovačke biskupije, a u sklopu obilježavanja Europske godine kulturne baštine. Tom je prilikom uz oltarnu palu „Svi sveti“ koja se nalazi na glavnome oltaru crkve Domino u istoj crkvi bila izložena i Vaccarova oltarna slika „Krunidba Bogorodice“ iz crkve Gospe od Karmena. Ta je oltarna slika bila već ranije restaurirana, također u dubrovačkoj radionici Hrvatskoga restauratorskoga zavoda te je ovo zaista bila jedinstvena prigoda da se dva iznimna djela baroknoga majstora Andree Vacara usporedno sagledaju.
Prilikom otvaranje izložbe i predstavljanja monografije pod nazivom „Napuljski barokni majstor Andea Vaccaro i Dubrovnik: Konzervatorsko-restauratorski radovi i istraživanja na dvama oltarnim palama iz crkava Gospe od Karmena i Domino (Svi sveti) u Dubrovniku“ brojna je okupljena publika moga saznati mnoge zanimljive činjenice iz dugotrajng i temeljitog restauratorskoga postupka koji je na slici otkrio mnoge dosad nepoznate detalje, ali i omogućio sagledavanje njezine iznimne likovne kvalitete. Sada je također moguće cjelovitije proučavati obje ove Vaccarove oltarne slike i smjestiti ih u kontekst njegovoga, ali i talijanskoga baroknoga slikarstva.
Na početku priredbe dubrovački biskup monsinjor Mate Uzinić pozdravio je sve nazočne kao domaćin i kao onaj koji je prije nekoliko mjeseci na blagdan Sveta tri kralja označio kraj radova i povratak slike ne njezino mjesto obavivši obred svečanoga blagoslova slike. Rekao je da gledajući ovakvu baštinu često razmišlja ne samo kako su stari Dubrovčani imali znanja i novaca da svoje palače i crkve opremaju skupocjenim umjetninama, već i o tome kako su imali i ukusa i stila. Tako su nam osim konkretnih djela u nasljeđe ostavili i svojevrsnu školu stila, a na nama je da vrijedna umjetnička djela čuvamo i od njih učimo.
Zamjenica gradonačelnika Grada Dubrovnika Mata Frankovića, gospođa Jelka Tepšić govorila je kao predstavnik Grada koji je svojim sufinanciranjem omogućio ovo predstavljanje radova javnosti i popratnu izložbu kroz Program financiranja javnih potreba u kulturi Grada Dubrovnika za 2018. godinu, ali i kroz sredstva Turističke zajednice Grada Dubrovnika.
Potom je govorila pomoćnica ravnateljice Hrvatskoga restauratorskoga zavoda dr. sc. Višnja Bralić. Ona je u ime Zavoda kao nositelja programa koji je u svojim radionicama i radom svojim stručnjaka obavio restauratorske zahvate na objema slikama podsjetila na dugogodišnju plodnu suradnju Hrvatskoga restauratorskoga zavoda, Ministarstva kulture i Dubrovačke biskupije. Istaknula je potom i važnost ovakvih restauratorskih zahvata na slikama: time se one ne samo spašavaju od propadanja, nego ih se tako lakše istražuje i smješta u određeni kulturni i umjetnički kontekst. Podsjetila je na slične restauratorske zahvate i na ostalim slikama Sebastiana Riccija i Mattie Pretija iz crkve Gospe od Karmena koje su danas prepoznate i među europskim kolegama. Višnja Bralić također je govorila i u svojstvu recenzenta kataloga koji je predstavljen javnosti.
U ime Vijeća za kulturu i znanost Dubrovačke biskupije koje je bilo suorganizator događaja govorio je povjesničar umjetnosti Ivan Viđen koji je također recenzent spomenutog kataloga. On je također istaknuo dugogodišnju vrijednu suradnju između Hrvatskoga restauratorskoga zavoda i Dubrovačke biskupije te podsjetio da je samo u ovoj godini bilo nekoliko važnih događaja koji to potvrđuju, kao na primjer, povratak oltarne pale Krile Antunovića Nikolina u župnu crkvu u Pakljeni na Šipanu ili završetak obnove Biskupske palače. Napomenuo je kako je briga o nepokretnoj i pokretnoj sakralnoj baštini među prioriteitma Dubrovačke biskupije.
Voditeljica dubrovačke radionice Hrvatskoga restauratorskoga zavoda Mara Kolić Pustić koja je istodobno bila i voditeljica restauratorskoga zahvata na slici, s nazočnima je podijelila mnoge nove i zanimljive činjenice o oštećenjima, ranijim restauracijama i pojedinostima Vaccarove slike iz Domina. Opisan je potom i recentni postupak restauracije sa svim upotrijebljenim tehnikama i materijalima. Naposljetku je povjesničarka umjetnosti Nancy von Breska-Ficović elaborirala umjetničke vrijednosti obje slike unutar Vaccarova slikarskoga opusa te dala neke nove teze o mogućim naručiteljima i načinu dolaska obiju slika u Dubrovnik.
Time je istodobno i predstavljena monografija „Napuljski barokni majstor Andea Vaccaro i Dubrovnik: Konzervatorsko-restauratorski radovi i istraživanja na dvama oltarnim palama iz crkava Gospe od Karmena i Domino (Svi sveti) u Dubrovniku“ u kojoj se detaljno i cjelovito predstavlja čitav projekt restauracije i njegovi rezultati. Autori članaka u publikaciji su, uz ravnateljicu Hrvatskoga restauratorskog zavoda Tajanu Pleše, Nancy von Breska-Ficović s povijesno-umjetničkim prilogom, talijanski restaurator Carlo Galiano Lalli iz Laboratorio Scientifico dell’Opificio delle Pietre Dure iz Firence (u suautorstvu s Federicom Innocenti) s analizama mikropresjeka uzoraka sa slika te Mara Kolić Pustić, voditeljica konzervatorsko-restauratorskih radova na objema oltarnim palama.
I. V.
Fotografije: Jelica Gjenero