Katehetski dan Dubrovačke biskupije održan je u srijedu 13. svibnja u dvorani Ivana Pavla II. u Dubrovniku. Tema susreta je bila „Školski vjeronauk – povlašteni prostor za dijalog i susret s vjerom i nadom Crkve“, a središnje predavanje s navedenom temom održao je generalni vikar Dubrovačke biskupije mons. dr. Petar Palić.
Odgojni savez
Mons. Palić je u svom predavanju najprije dao analizu situacije u kojoj živimo, s posebnim osvrtom na odgoj za vrednote i krizu vrednota, zaustavio se kratko na značenju pojmova vjere, nasljedovanja i svjedočenja i njihovoj važnosti u kršćanskom životu, te na kraju ponudio moguća polazišta za doprinos školskog vjeronauka odgojno-obrazovnom procesu.
Kazao je da kao što treba vrijediti pravilo da ne smije biti pedagogije u službi određene ideologije, istovremeno nema „neutralne“ pedagogije, iz čega je zaključio da je nužno stvoriti „odgojni savez“ obitelji, župne zajednice i škole, čija bi glavna zadaća bila ponuditi današnjem mladom čovjeku vrijednosnu orijentaciju.
Istaknuo je da danas vjera ulazi u kontekst individualizacije pod motom: sam sebi krojim svoju vjeru, te na taj način vjera nije više cjelokupnost vrijednosti, običaja i propisa za pojedinca, nego pojedinac bira iz ponude vjere i vjerâ ono što njemu u njegovom životnom kontekstu najbolje odgovara i koristi.
Školski vjeronauk nije udaljio vjeroučenike od Crkve
Kazao je da se vjeronauk danas nalazi u multikonfesionalnom i multireligioznom kontekstu, i prema tome treba interdisciplinarno sučeljavanje. Ta činjenica različitosti konteksta unutar kojega se ostvaruje i vjeronaučna nastava zahtijeva od teologije i teologa sposobnost dijaloga s teologijama drugih konfesija i religija i sa sekularnim religijskim znanostima i njezinim znanstvenim metodama, istaknuo je predavač, te ukazao i na neke pojave u odnosu školskog vjeronauka i župne zajednice: „Svjedoci smo da danas često čujemo pritužbe da su uvođenjem vjeronauka u škole naše župne zajednice izgubile djecu i mlade, da su se udaljili, pa i otuđili od Crkve. Mogli bismo se složiti da u ovoj tvrdnji ima istine, međutim, treba također jasno reći da školski vjeronauk nije udaljio vjeroučenike od Crkve, nego se naprotiv susreo i s onim mladim kršćanima koji su se od nje udaljili odnosno kojima nedostaje živ odnos prema kršćanskoj vjeri i konkretnoj župnoj zajednici. Postoje mnogi razlozi zašto su nam današnji učenici distancirani: od obiteljskog i društvenog okruženja u kojem odrastaju, pa do udaljavanja od vjere i Crkve u pubertetu i adolescenciji, kad napuštaju svoju djetinju vjeru i religioznost.“ Istaknuto je također da školski vjeronauk i župna zajednica moraju graditi međusobni odnos: „Školski vjeronauk može pružiti znanje o vjeri, ali on nužno treba župnu zajednicu u kojoj se očituje autentični kršćanski život, na koje će moći uputiti učenike. Nadalje, školski vjeronauk može doći u dodir s distanciranim učenicima, ali on treba župnu zajednicu u kojoj djeca i mladi ravnopravno suoblikuju život.“
Vjeroučitelji u nezahvalnoj situaciji
Kazao je da se vjeroučitelji često nalaze u vrlo zahtjevnoj i nezahvalnoj situaciji, jer prema njima svi imaju očekivanja: službena Crkva, konkretna župna zajednica, roditelji, škola, društvo i njihovi učenici. Istaknuo je i da je vjeroučitelj čovjek koji je duboko ukorijenjen u vjeru. Kazao je i da osobni čin vjere ne donosi nikakav plod ako ostaje samo na deklarativnoj razini, te da i svećenici i vjeroučitelji ponekad budu naizgled savršeni „vršitelji“ svoga „posla“, a da ipak nisu svoje noge stavili u sandale Isusova evanđelja, a tek iz osobnog susreta s osobom Isusa Krista, s Njegovom Riječju, sa sakramentima Crkve rađa se potreba nasljedovanja toga i takvog načina života, koji izvire iz riječi i čina Isusa iz Nazareta.
Dug je put po pravilima, kratak i djelotvoran po primjerima
Mons. Palić je zaključio izlaganje kazavši da školski vjeronauk kroz svoj vlastiti pristup odgoju znači mladom čovjeku ponuditi pratnju na putu, te poslovicom: „Dug je put po pravilima, kratak i djelotvoran po primjerima“, zaključivši da su vjeroučitelji pozvani pružiti takve primjere.
Biskup istaknuo važnost dijaloga i zajedništva
Vjeroučitelji i svećenici izmolili su i srednji čas, a sve je pozdravio pročelnik Katehetskog ureda mr. don Josip Mazarekić, te dubrovački biskup mons. Mate Uzinić
Biskup Uzinić je uz školski vjeronauk istaknuo važnost i župne kateheze, za koju iako najveću odgovornost imaju župnici i župni vikari, ipak u tom prostoru ima mjesta i za vjeroučitelje, kazavši da taj prostor povremeno ostaje neiskorišten. Naglasio je važnost dijaloga, te je potaknuo na ostvarenje zajedništva, kako u školi, tako i na župi, jer bez njega svećenici i vjeroučitelji ne mogu ostvariti svoje poslanje.
Predstavljeno Vijeće za katehizaciju i novu evangelizaciju
Don Josip je predstavio Vijeće za katehizaciju i novu evangelizaciju, čiji je pročelnik, a voditeljica Županijskog stručnog vijeća Marina Serdarević je upoznala vjeroučitelje s cjelovitom kurikularnom reformom. Vjeroučiteljica Simona Gavrić dala je izvještaj s vjeronaučne olimpijade, kako one na biskupijskoj, tako i one na nacionalnoj razini gdje su sudjelovale i dvije ekipe iz Dubrovačke biskupije.
Skup je održan u organizaciji Katehetskog ureda Dubrovačke biskupije i Agencije za odgoj i obrazovanje.
Šime Zupčić