Družba sestara franjevki od Bezgrešnog začeća iz Dubrovnika imala je od 5. do 9. ožujka izborni dio IX. redovitog vrhovnog kapitula u kući matici na Dančama u Dubrovniku.
U petak 8. ožujka izabrana je nova vrhovna uprava Družbe. Vrhovna poglavarica je s. Darija Jovanović, prva savjetnica i zamjenica vrhovne glavarice je s. Anica Cikojević, druga savjetnica je s. Finka Zrinušić, treća savjetnica je s. Kornelija Zorić, četvrta savjetnica je s. Emilija Jasak, tajnica je s. Katica Dabo, ekonoma je s. Anica Cikojević.
Euharistijsko slavlje u subotu 9. ožujka u crkvi Svete Marije na Dančama predvodio je dubrovački biskup mons. Mate Uzinić koji je poželio Božji blagoslov novoj upravi uz zahvalu dosadašnjoj.
Govoreći o provedenim izborima i poslanju Družbe u svjetlu pročitanih misnih čitanja biskup Uzinić je primijetio kako sva tri liturgijska čitanja ovog dana na neki način govore o pozivu, kako o pozivu svih kršćana tako i onih koji su pozvani u duhovni poziv odnosno u posvećeni život i svećeništvo.
Kako Isus poziva?
U čemu je posebnost Isusova poziva u odnosu na neke druge?, upitao se biskup i ponudio odgovor: „Drugi pozivi gledaju na pozvanoga pa ako on ima značajke, sposobnosti ili se dobro predstavio, čak se i kandidirao za neku službu poziva ga se da je vrši. Kod Isusa nije tako. Kod njega onaj koji treba vršiti neku funkciju nije osoba koja samu sebe poziva nego je Isus onaj koji poziva.“
Važno je shvatiti ovu razliku jer samo tako možemo biti ponizni u svom odzivu, nastavio je. „Isus nas nije izabrao zato što smo mi najsposobniji za nešto nego nas je izabrao jer nas on želi osposobiti za nešto da onda to nešto izvršimo u njegovo ime.“
Isus kaže kako nije došao zvati pravednike nego grešnike na obraćenje. Važno se u svom odnosu prema pozivu i poslanju koje Bog ima s nama, staviti se u poziciju grešnika, onog bolesnog koji sam ne može ali kojeg Gospodin može učiniti sposobnim. I dozvoliti Gospodinu da prođe kroz našu ‘carinarnicu’, jer mi smo to svi sa onim ‘svojim’, svojim izborima, svojim stavovima, i kaže nam da pođemo za njim.
Ono što je važno jest sve ostaviti. Što to znači? U odgovoru na to pitanje biskup se posluži dvjema slikama iz prvog čitanja iz knjige prorok Izaije. Protumačio je da se na prvom dijelu govori o odnosu prema bližnjima, a u drugom djelu o odnosu prema Bogu. „Onaj kojeg je Bog pronašao u njegovoj grešnosti može odgovoriti na Božji poziv samo ako on sam nije u središtu nego su u središtu Bog i bližnji.“ Kažu za Mojsija da je bio ponizan čovjek, najponizniji na svijetu, da mu je na prvom mjestu bio Bog s kojim je bio stalno u kontaktu, i narod kojeg je vodio u Obećanu zemlju. On nije ušao u tu zemlju zato što je Bogu nešto loše napravio nego zato što je počeo sumnjati u narod, u svoje poslanje, jer je to poslanje za druge kompromitirao svojom sumnjom i odustao od davanja, od mogućnosti da može pomoći narodu.
Ne stavljati sebe u središte nego Boga i bližnje
Za izvršiti poslanje, bilo općenito kršćansko ili poslanje duhovnih osoba, u ovoj situaciji o poslanju biti na čelu jedne redovničke kongregacije, „znači ne staviti sebe u središte nego Boga i bližnje“. Što će se tada dogoditi? Izaija u prvom čitanju kaže da će tada tvoja ‘svjetlost zasjati u tmini, i tama će tvoja kao podne postati, Gospodin će te vodit bez prestanka, sitit će te u sušnim krajevima’. Biskup je u sintagmi o sušnim krajevima prepoznao nedostatak svećeničkih i redovničkih zvanja općenito, te istaknuo da ako se promjeni stil, ako se zaista Krista i bližnje stavi u središte, bez želje da se vlada, to će omogućiti da se ukloni ta suša a Gospodin će okrijepiti ‘kosti tvoje, i bit ćeš kao vrt zaljeven’“.
Biskup je napomenuo i važnost onoga o čemu papa Franjo govori, a to je „da ne budemo autoreferencijalni“, da se stavlja u središte stavlja druge jer tad je moguća nova snaga i novi procvat. „Djeca će tvoja gradit na starim razvalinama, podizati na temeljima drevnim“, citirao je biskup Izaiju te redovnice podsjetio i na ono franjevačko oduševljenje i posebnost sestara na Dančama koja je uvijek privlačila. „Zvat će te popravljačem pukotina, i obnoviteljem cesta do naselja“, nastavio je biskup te spomenuo misao pape u miru Benedikt XVI. koji je, dok je još bio kardinal, govorio je o Crkvi kao o barci koja pušta na sve strane. „Ne staviti sebe i svoje interese u središte nego druge je način kako zatvoriti te pukotine“, poručio je.
Odnos s Gospodinom je temelj svega toga, bez njega se ništa ne može. „Njegov primjer je nadahnuće, ali njegova milost koju nam daje po Duhu Svetom je jedina snaga“, o čemu u drugom čitanju časoslova govori sv. Irenej biskup. Govoreći o poniznosti koja se tiče poziva na temelju Kristovih riječi kako ‘niste vi mene izabrali nego sam ja izabrao vas’, Irenej objašnjava da oni koji slijede Gospodina ne slave njega, nego su oni proslavljeni time što slijede Sina Božjega.
To je taj odnos s Gospodinom u kojem kad molimo ne mislimo da mi nešto dajemo Gospodinu, kad smo odgovorili na njegov poziv ne mislimo da mi nešto zaslužujemo, nego smo uvijek mi ti koji smo darovani, naglasio je biskup Uzinić. Molitva onda postaje molitva kojom se mi ponovo otvaramo Bogu i osluškujemo što on to ima nama kazati, kako bismo svaki dan ponovo čuli ono njegovo ‘pođi za mnom’ i kako bismo onda uvijek iznova mogli sve ostaviti i poći za njim svjesni uvijek ponovo da nismo ‘zdravi i pravedni’ nego uvijek i ‘bolesni i grešni’ i zbog toga potrebni i njegove milosti i ozdravljenja koje samo on može dati.
Tema kapitula „Donositi plodove dostojne obraćenja i odražavati milosrdno lice Očevo“ oslonjena je na inspirativni biblijski tekst: „Ostanite u mojoj ljubavi.“ (Iv 15,9). To je ujedno bila tema duhovne obnove na početku kapitula koju je vodio fra Đuro Hontić, konventualac iz Pule. Radni dio kapitula na istu temu održat će se od 1. do 4. srpnja također na Dančama.
A.T.
Družba sestara franjevki od Bezgrješnog začeća
dopunjeno: 12.03., 11.48