”Odgoj za vrjednote” naziv je predavanja koje je održano povodom obilježavanja Dana katoličkog odgoja u dvorani sv. Ivana Pavla II. u Dubrovniku u utorak, 22. svibnja.
Predavanje je održala profesorica Maja Jakšić, mr. spec. kriznih situacija i psihoterapeutkinja,voditeljica Centra za edukaciju i savjetovanje ”Hippocampus” te suradnica u Obiteljskom savjetovalištu Dubrovačke biskupije. Predavanju su nazočili dubrovački biskup mons. Mate Uzinić, ravnatelj Biskupijske klasične gimnazije Ruđera Boškovića don Bernardo Pleše, a bilo je namijenjeno za nastavnike i roditelje učenika klasične gimnazije, ali i za vjeroučitelje te sve ostale zainteresirane.
Uvodno je sve prisutne pozdravio don Ivica Pervan, predsjednik Biskupijskog vijeća za katoličke škole, te naglasio kako je ovo predavanje zamišljeno kao svojevrsna pomoć roditeljima, jer su upravo roditelji ti koji usađuju temeljne vrijednosti djeci u obitelji. Škole, posebno Biskupijska klasična gimnazija kao i Crkva, pomažu odgojiti i formirati takvu mladost koja će jednog dana preuzeti uloge i odgovornosti u društvu i Crkvi.
Na početku svog izganja predavačica Jakšić, objasnila je terminološke razlike između pojmova vrednota i vrijednost. Istaknula je kako pojam vrednota označava nešto nepromjenjivo i čvrsto, dok se pojam vrijednost povezan sa subjektivizmom i pragmatizmom, dakle nešto promjenjivo, što znači da se tijekom života mogu mijenjati neke vrijednosti, a danas smo svjedoci silne promijene vrijednosti.
Naglasila je kako je cilj ovog izlaganja da pomoću razmišljanja o prioritetima i vrijednostima u životu, konkretno u odgoju, razumijemo koji je smisao našeg života, prije nego što nam bude kasno.
,,Danas smo bombardirani pojmom krize, spominje se kriza vrijednosti, kriza morala, kriza autoriteta, politička kriza, gospodarska kriza, izbjeglička kriza. Kada se na taj način govori o krizi olako se stječe dojam da mi nemam nikakve veze s tim, međutim sigurno je da sve utječe na nas, počevši od medija, politike, mogućeg tužnog djetinjstva, nezaposlenosti ali mi smo ti koji odlučujemo koje ćemo vrijednosti njegovati u svom srcu, u svom domu i u svojoj obitelji.“
Predavačica Jakšić pojasnila je kako se pojam odgoj može najkraće definirati kao prenošenje vrijednosti te kazala kako bi se svi trebali zapitati koje su to naše vrijednosti i koji su to naši životni prioriteti, istaknuvši kako bi se posebno trebalo staviti naglasak na vrijednosti poput života, obitelji, braka, vjere, djece, domovine, obrazovanja i optimizma.
,,Kroz medije i digitalni svijet okruženi smo lažnim vrijednostima, forsira se lažni život, privid, iluzija, lažni nametnuti ideali i njegovanje kulta ličnosti. Mladima se kao osobne vrijednosti nude da budu lijepi, bogati, slavni, uspješni, poznati, da imaju puno lajkova i pratitelja. Virtualni svijet nudi brojne moderne izazove poput emocionalne prevare, uhođenja, online kockanja, pornografije, video igara bilo za dječake ili djevojčice. Posljedice svega ovoga su zanemarivanje obitelji, škole, posla, gubitak povjerenja, kriva i nerealna očekivanja koje nam se nameću, iskrivljene predodžbe, zavist, tjeskoba, stid i osjećaj krivnje te različiti oblici depresije i ovisnosti.“
Također je na predavanju istaknuto kako nas mediji nerijetko dovode do osjećaja izoliranosti, napuštenosti i usamljenosti tako da pored toga što možemo imati na društvenim mrežama nekoliko stotina prijatelja, istovremeno možemo biti napušteni. Također, naglašeno je kako korištenjem interneta i društvenih mreža može doći do novih oblika i nasilja poput kriminala, lažnih profila, pedofilije, a sve to dovodi u krizu čovjekov integritet i dostojanstvo te utječe na psihofizičko zdravlje.
,,Naše kršćanske vrijednosti u suvremenom svijetu se ismijavaju, a one su duboko upisane u naša srca. Sve manje razumijemo koncept bračnog života. Imamo pogrešnu percepciju prema djeci koja nam postaju novi supružnici. Sve češće prepuštamo prenošenje vrijednosti drugima poput školi i Crkvi. Pogrešno se među mladima tumači ideja slobode.“
Na predavanju je rečeno kako su potpuno izokrenuti prioriteti u životu, odnosno briga oko materijalnih stvari stavlja se na prvo mjestu, zatim kada supružnici dobiju djecu skroz se skoncentriraju oko njih na način da im ispunjaju svaku želju ne razmišljajući o njihovim potrebama i situaciji da se međusobno supružnici zapostavljaju. Na posljednje mjesto se stavlja duhovni život.
,,Ako nam je Krist u centu onda su sve ostale stvari nijanse u našem životu, odnosno ako nam Krist nije u centru onda nam ni ovo ostalo ne može biti posloženo. Ako nam je Krist u centru onda sebe s pravom možemo staviti na drugo mjesto. Ne u smislu samodopadnosti ili egoizma nego zato što se osoba ne može brinuti o drugima ako se ne brine o sebi. Zatim, supružnik bi trebao biti na trećem mjestu a tek onda djeca, jer je supružnički odnos temeljni i najvažniji odnos u svakoj obitelji i taj odnos je sakrament, za razliku od našeg odnosa s djecom. Na kraju ostaje briga o materijalnom, što ne znači da ne treba radit i trudit se, ali ako se materijalne stvari stave na prvo mjesto nikad nam neće biti dosta.“
Predavačica Jakšić također je naglasila kako treba imati bezuvjetnu ljubav prema djetetu što ne znači kako je djetetu sve dopušteno nego to znači kako se to dijete voli bez obzira na sve.
,,Ako roditelji djetetu ne daju bezuvjetnu ljubav, dijete će se cijeli život mučiti s prihvaćanjem toga da ga Bog bezuvjetno ljubi. Bogu nije ništa nemoguće pa ni to da djeca koja nisu primila bezuvjetnu ljubav roditelja dožive tu istu bezuvjetnu ljubav od Boga. Roditelji se trebaju truditi da se ne događa ono što se sad događa, tj. da našoj djeci dajemo sve a zaboravljamo im dati ono što je najvažnije a to su ljubav i vjera.“
Između ostalog istaknuto je kako je jedno od najvećih izazova roditelja to kako i na koji način mladima prenijeti vrijednosti. Predavačica Jakšić rekla je kako vrijednosti prvo treba razumjeti, potom usvojiti i na koncu živjeti, naglasivši kako vrijednosti nisu nešto što se može usaditi u nekoga, ili sama informacija koju ćemo prenijeti na druge.
,,Samo poznavanje vrijednosti nije garancija da će se one i živjeti. Ključ u prenošenju vrijednosti leži u autentičnosti i u kvalitetnom odnosu s osobama kojima se želi prenijeti određene vrijednosti a to su najčešće djeca i mladi.“
Domagoj Trojanović